کد مطلب:305510 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:319

روشنای اندیشه در بیان فلسفه احکام
دیر زمانی است كه (فلسفه احكام و چگونگی بیان آن) از مباحث جنجالی و مورد نقد و تحلیل بسیاری دانشآموختگان و اندیشمندان بوده است. عده ای پرداخت به فلسفه احكام را در تضاد با قداست و ارزشهای الهی آن دانسته و تعبد در انجام احكام را شایسته عبودیت و اطاعت می دانند. اما برخی عمل به دستورات خداوندی را منوط به فهم فلسفه آن و تسلط بر مفاهیم نهفته در پایبندی بدان بیان می كنند و بر این باورند آنچه را كه می دانند بدان عمل می كنند و هر آنچه را كه با آن آشنایی ندارند رها می نمایند! دیدگاه سوم و خردمندانه ای وجود دارد كه با احترام به دانش و دانایی نسبت به فلسفه احكام، مرز عبودیت و تعبد را پاس داشته، ضمن بیان اقسام فلسفه دستورات خداوند، اندكی از آنان را نیازمند به زمان و رشد دانش، یا حضور برترین اندیشمند عالم آفرینش حضرت مهدی علیه السلام و یا آزمون تعهد و تعبد انسانها به سخنان سعادتآفرین معصومان علیهم السلام معرفی می كنند. در این فراز از سیره، روشنای اندیشه مهتاب آفرینش، حضرت زهرا علیهاالسلام را می نگریم كه دهها قلم از احكام الهی را با فلسفه احكام آنها ترسیم نموده تا شهد شیرین بندگی در كام جان دین باوران فزونی و برتری یابد و بصیرت و بینش نسبت به وظایف هر یك از ما نمایان شود. [1] .


[1] نك: فلسفه احكام، مرحوم آيت الله احمد اهتمام، ج1.